Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Thursday, May 21, 2009

Bunuh, Ragut, Rompak, Samun

MASYA ALLAH!

Kadar kenaikan tambang teksi & bas akan dikaji semuLa buLan depan. Harga toL puLak makin naik (tidak berkaitan untuk warga Sabah & Sarawak). Saya hairan kenapa harga toL makin Lama makin naik? Sepatutnya, makin banyak kita bayar, makin turunLah harganya dari tahun ke tahun. Harga barang harian yang dinaikkan ketika harga petroL berada pada paras tertinggi pun tak turun-turun waLaupun harga petroL dah turun. Apa semua ni?

SemaLam, 20 Mei 2009, seorang ibu, anak & pembantu rumah dibunuh daLam kes samun di rumah sendiri. AwaL buLan Mei ni pun, wanita hamiL meninggaL akibat samun. Banyak dah kes samun & ragut berLaku di semenanjung. Kenapa berLaku macamni? Menakutkan..

Pengangguran. Kos sara hidup tinggi.

KataLah ABBOS bekerja dengan gaji RM1500 sebuLan. BerkeLuarga & mempunyai anak. Ada anak keciL. Si isteri merungut ABBOS tiada masa untuk keLuarga sebab bekerja dari pagi sampai maLam. Susu anak, Lampin anak, keperLuan sekoLah anak, yuran, beLanja sekoLah, Letrik, biL air, keperLuan dapur, CCM kereta, sewa rumah, petroL kereta, tambang bas, tambang teksi, toL, beLanja buLanan isteri. Nak kerja Lebih masa, isteri dah muLa merungut.

Tiba-tiba, diumumkan esok harinya harga barangan naik, tarif eLektrik naik, tarif air naik, toL naik, tambang bas & teksi naik. TAPI GAJI TAK NAIK-NAIK!! biLangan isteri & anak tak berkurangan maLah makin bertambah. Nak buat macamana?

Ni tak masuk Lagi para penganggur yang bertebaran di negara kita ni. Penganggur. Takda pendapatan buLanan. Tapi bernafsu nak pakai baju baru, bernafsu nak bergayut di teLefon Lama-Lama sampai terpaksa reLoad handphone setiap hari, bernafsu nak Lepak kat restoran segera dengan kawan-kawan, bernafsu nak bergaya & meLaram, bernafsu nak hisap rokok 10 batang sehari. Duit nak cekup mana? minta dari mak ayah? Sampai biLa mak ayah nak tanggung? BiLa mak ayah dah bising, muLaLa cari jaLan Lain. Pinjam ALONG. Takpun nak buat kerja senang, pegi merompak, samun, curi, ragut. Tak payah fikir panjang.

KaLau nak rompak, samun, curi, ragut tu pun.. takyahLa bunuh orang. Bodoh bangang bahLuL betuLLa!!! dahLa kerja yang kau buat tu dah berdosa. Kau bunuh Lagi mangsa kau. BerkaLi ganda dosa kau dapat. Sekurang-kurangnya kaLau kau berjaya meLepaskan diri dari rompak, samun, curi, ragut tu, mangsa kau mungkin akan menghaLaLkan duit yang kau rompak, samun, curi, ragut. Tapi kaLau kau bunuh dorang, kau makan duit haram sebab dorang tak sempat haLaLkan. BERTAMBAH Lagi dosa kau. Tak ke bodoh bangang bahLuL kau buat camtu?

Saya bukan nak menggaLakkan orang-orang yang bodoh bangang bahLuL ni untuk rompak, samun, curi, ragut tapi nak bagitau kat dorang ni supaya jangan bunuh mangsa dorang yang berpenat LeLah mencari rezeki tiap-tiap hari. DahLa senang-senang rompak, samun, curi, ragut harta orang, dibunuh puLak orang tu.

MARAHNYA!!!!!! MARAH SANGAT!!!

Written by: Mrs. Naza

No comments: