Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Monday, May 25, 2009

SoLat :: Pray

It's been a whiLe for tazkirah being written in this bLog. So, as Lazy as Nadhirah couLd be (hehehe..) this post won't be transLated into EngLish version. [[for this very moment; I gueSs]]

Seksa/ hukuman bagi individu yang meLengah-Lengahkan atau meninggaLkan soLat.

6 Seksaan/hukuman di dunia:

1] Ditarik ketenangan/ kebahagiaan daLam dirinya. Contohnya: dia rasa dirinya sentiasa menjadi bahan umpatan orang, takpun dia rasakan orang tak ikhLas berkawan dengan dia, takpun dia rasa macam kurang kasih sayang. Jiwa dia kosong ja sentiasa. Seperti mencari-cari sesuatu tapi tak jumpa. Jiwanya tak pernah tenang. Saya pernah ternampak T-Shirt yang bercetak "AKU JIWA KOSONG." Tu tak soLatLa tu. Tak ingat Tuhan dah. Apa punya pemikiran.

2] Ditarik rezekinya di dunia. Dia bekerja seperti orang Lain. pergi pejabat dari 7am, baLik pukuL 5pm. Tapi sentiasa rasa tak cukup. AsaL dapat gaji, kereta rosak, takpun biL Letrik tiba-tiba meLambung naik, takpun patah tangan sampai terpaksa keLuarkan perbeLanjaan perubatan, takpun kereta kena curi, takpun duit RM200 tercicir masa makan kat Secret Recipe. Nampak tak? ALLah tarik secara hikmah. Tanpa kita sedari. Mungkin kita anggap benda ni ujian. Tapi sebenarnya musibah sebab ia berLaku setiap buLan.

3] HiLang seri wajahnya. Pernah tak korang membandingkan muka orang yang jaga soLat dgn muka org yang tak menjaga soLat? Apa yang korang nampak? Saya pernah. Saya nampak ada ketenangan yang Luar biasa pada wajah org yg menjaga soLat berbanding yg tidak. Saya tak dapat ungkapkan dengan kata-kata sebab benda tu subjektif. Hanya dapat dirasa oLeh hati. CubaLah buat sekaLi. Pasti korang akan faham.

4] Tidak termasuk daLam kategori Orang IsLam. DaLam AL-Qur'an ada sebut, cara untuk membezakan antara orang kafir dengan orang IsLam adaLah meLaLui soLatnya. Maka, bagi orang IsLam yang tidak soLat, samaLah dia seperti orang kafir. Na'udzubiLLah~

5] Ibadah Lain tak diterima. Korang bersedekahLah kepada anak yatim, korang bagi makanLah orang-orang fakir miskin, korang tutupLah aurat semampunya, CONFIRM satu amaLan pun takkan diterima seLagi korang tak soLat. SoLat tu kan TIANG agama. seLagi tak soLat, seLagi tuLah amaLan Lain takkan diambiL kira. Memang sia-sia hidup di dunia kaLau macamtu.

6] Doanya takkan diangkat oLeh ALLah. SeLagi korang tak soLat, jangan harapaLah doa yang korang pohon kat ALLah tu akan diterima. BerdoaLah dari pagi sampai maLam. MenangisLah air mata darah sekaLipun, ALLah takkan terima. Sebab tu kaLau kita nak pohon sesuatu, kena buat soLat hajat duLu supaya Lebih berkat. KaLau kita nak buat piLihan puLak, kena buat soLat Istikharah duLu baruLa minta petunjuk. Nampak tak?

3 Seksaan/hukuman ketika mati:

1] MeninggaL daLam keadaan yang hina
2] MeninggaL daLam keadaan Lapar
3] MeninggaL daLam keadaan TERLALU dahaga

3 Seksaan/hukuman di aLam kubur:

1] Disempitkan kuburnya
2] DigeLapkan kuburnya
3] Diseksa di daLam kubur setiap masa sehingga Hari Kebangkitan

So, berjaga-jagaLah duhai sahabat... Jangan sampai hiLang seri wajah kita di dunia. Jangan sampai semua amaLan yang kita buat seLama ni menjadi sia-sia. Jangan sampai segaLa usaha hasiL titik peLuh kita tidak mendatangkan sebarang hasiL.

WaLLahu a'Lam.

Written by: Mrs. Naza

1 comment:

weboy said...

peringatan yg cukup baik. tq