Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Tuesday, July 21, 2009

HuSnuzzhon

I have a story to teLL:

Masa saya berada daLam tahun ke-2 Universiti, as usuaL, I attend a math cLass (weLL, I'm a math student). Disebabkan tahap kerajinan saya terhadap topik yang akan diajar di daLam keLas tersebut, saya teLah meneLaah subjek tersebut sebeLum masuk ke keLas. SAYA MENELAAH SUBJEK TERSEBUT SEPENUHNYA SEHINGGA FAHAM.

SebeLum keLas berakhir, Lecturer suruh kami semua membuat satu soaLan matematik. Ada 120 orang di daLam keLas. Majoritinya Chinese. Lecturer kata, kaLau takda orang dapat jawab, semua orang tidak dibenarkan puLang. Maka, dengan excitednya, saya muLa mengira. (sebab saya tau cara pengiraan akibat meneLaah subjek tersebut sepenuhnya sehingga faham).

LaLu, dengan bangganya menjadi orang pertama untuk menjawab, saya mengangkat tangan & terus menjawab dengan Lantang di daLam dewan kuLiah yang besar. Namun, Lain puLak jadinya. Lecturer tersebut tidak percaya pada saya. Dia kata saya mempunyai nota yang dimiLikinya meLaLui senior yang terdahuLu. (kononnya saya dah ada soaLan tu. soaLan bocor). Begini Lebih kurang situasi ketika itu:

Nadh: 13 tahun dengan interest sebanyak *&%$#$%
Lecturer: kamu meniru kan?
Nadh: Ah? (terkedu sebab masih daLam keadaan excited untuk menjawab)
Lecturer: kamu ada nota ni dari senior kamu kan?
Nadh: tidak..
Lecturer: janganLah kamu menipu. buku kamu tu dah ada jawapan.

Keadaan pada waktu itu adaLah seperti daLam panggung wayang. Kerusi bertingkat-tingkat, Lecturer di bawah sekaLi & saya di atas sekaLi (kiranya duduk paLing beLakang). Menjawab daLam keadaan menjerit & tuduhan Lecturer itu bahawa saya menipu didengari oLeh semua orang. YA! SEMUA ORANG.

Saya sakit hati. Sangat sakit hati. Tapi ntah kenapa saya tak mahu memaLukan dia. LaLu, saya diamkan diri & menerima tuduhan itu.

KesimpuLan:
Sebab ituLah, saya seLaLu ingatkan insan-insan terdekat, kaLau ada apa-apa yang terjadi kepada orang Lain, bersangka baikLah kepada dia waLaupun kita tak puas hati. Sebab kita tak tahu apa yang teLah dia hadapi. Kadang-kadang orang yang dijatuhkan hukuman bersaLah, adaLah orang yang tidak bersaLah. PERTIMBANGAN MANUSIA adaLah LEMAH.

Husnuzzhon.

ALLah Lebih mengetahui.


.

4 comments:

Nazaruddin said...

adakalanya perkara yang benar itu harus disembunyikan dari mata yang tidak pandai menerima..dan adakalanya kita harus menerima fitnaan itu walaupun hakikatnya kita tidak bersalah namun kita bahagia kerana Allah SWT dan Malaikat maha mengetahui. dan setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya..

bersabarla ye..

Mr & Mrs Naza said...

ye =)

azyy said...

aaa.. sungguh tidak puas hati pensyarah itu ye.
agaknya dia having a bad day masa tu. jd tiba2 rs tak puas hati ada org blh jawab soalan dia.,, kan kan.. =)

Mr & Mrs Naza said...

haha..mungkin jugakLa. pempuan kan