Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Saturday, July 11, 2009

Persetankan

DuLu masa sekoLah, dengar Lagu KRU. Tajuk dia "persetankan". Ingatkan Lagu ni Lagu maki maki orang, Lagu yang kasar.. Rupanya ada erti tersendiri. KaLau kita tengok sekaLi imbas, kata akar dia macam SETAN. heh.. Tapi bukan itu yang nak cerita.

ManuSia ni, ada muLut, ada akaL. Jadi, Lain manuSia, Lain fi'iLnya. Lain manuSia, Lain perangainya. Lain manuSia, Lain persepsinya. Maka, ingin dinyatakan di sini, apabiLa seseorang manuSia mengatakan sesuatu, kaLau anda rasa takda kaitan dengan kehidupan anda, persetankan!


Contoh 1:
Kes: SingLe tanpa teman.

NabiLa bertanya kepada kawannya, napa tak cari teman?
Seminggu Lepastu, kawannya dapat teman bercinta.
Tahun depan, NabiLa tanya Lagi, biLa nak tunang?
SebuLan Lepastu, kawannya bertunang.
Tahun depan satu Lagi, NabiLa tanya Lagi, biLa nak kawen?
SebuLan Lepastu, kawannya berkahwin.
NabiLa tanya Lagi, biLa nak dapat baby?
7 buLan Lepastu, kawannya pregnant.
NabiLa tanya Lagi, takkan sorang je anak?
7 tahun Lepastu, kawannya dapat 5 orang anak
NabiLa menyindir puLak: produktif sungguh. Tak makan piL perancang ke?

Adoi~
Sampai biLa? Nak dengar cakap orang ke nak buat keputusan sendiri?


Contoh 2:
Kes: Kerja

NabiLa tanya kepada kawannya yang baru Lepas graduate, biLa nak kerja?
SebuLan pastu, kawan dia dapat kerja.
NabiLa tanya Lagi, biLa nak naik pangkat?
Setahun Lepastu, kawannya naik pangkat.
NabiLa tanya Lagi: tak menyesaL ke kerja? Taknak jadi suri rumah?
3 tahun kemudian, kawannya berhenti kerja.
NabiLa tanya Lagi: tak tertekan ke hidup tanpa duit sendiri?
Kawannya berbisnes.
NabiLa kata: bahaya bisnes ni. Kewangan tak menentu.

Adoi~
Sampai biLa? PERSETANKAN!! Takyah dengar cakap orang. SeLagi benda yang kamu buat tu tidak meLanggar syari'at, teruskanLah untuk capai target kamu.

MuLut orang takkan berhenti. ManuSia takkan senang dengan meLihat kesenangan manuSia Lain. Maka, mengapa harus menyenangkan hati orang Lain sedang hati anda terLuka & terseksa? Live your Life to the fuLLest!!


Written by: Mrs. Naza

4 comments:

Aida The Pink Goddess said...

they got point here

where does this come from?

Mr & Mrs Naza said...

i think u're commenting for MJ's articLe right?

got it from ikanstim but not sure where he got it.

Aida The Pink Goddess said...

eh yela, salah nombor, sorry ek.haha

Mr & Mrs Naza said...

mata aida tak dpt fokus orange. dia detect pink je. tula jadi camtu. hehe