Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Wednesday, October 7, 2009

Indonesia VS MaLaysia

blogger-emoticon.blogspot.com
Lebih kurang macamniLah situasinya
Indonesia menyimpan dendam, MaLaysia masih tersenyum gembira

Pagi tadi (8 Oktober 2009) sekitar jam 2.15am, handphone saya menerima SMS daripada Ahmad Farid Sainuri. Bunyinya: "Dengar2 Indon nak serang Msia esok. Sabah apa cerita?" Disebabkan saya dah tidur, suami yang repLy.

Hmmm.. Apa cerita ni?

Selepas insiden lagu Rasa Sayang, Manohara dan Siti Hajar, timbuL puLa isu Tarian Pendet. Satu tarian popular di daerah BaLi yang teLah digunakan oLeh syarikat ikLan MaLaysia untuk menggambarkan saLah satu budaya MaLaysia. Isu ini tidakLah besar mana & boLeh diseLesaikan dengan mudah tanpa meLibatkan sebarang tunjuk perasaan. Terus terang, tidak pernah sekaLipun saya tahu tentang kewujudan Tarian Pendet sehinggaLah isu ini diperbesarkan oLeh Indonesia. Bagaimana mungkin Tarian ini datangnya dari MaLaysia sedang rakyat MaLaysia tidak tahu menahu akan kewujudannya? Ia keLihatan seoLah-oLah ada orang yang suka meLihat perbaLahan di antara dua negara serumpun ini.

Macam-macam khabar angin dah muLa tersebar semaLam dan hari ini. Kononnya satu kumpuLan dari Indonesia yang menggeLarkan diri mereka 'Benteng Demokrasi Rakyat' (Bendera) akan muLa menyerang MaLaysia menggunakan buLuh runcing bermuLa hari ini. Rakyat Indon di MaLaysia juga akan turut merusuh sementara menanti 1,500 sahabat-sahabat dari Indon tiba meLaLui jaLan udara, darat & Laut (Ini memang cari nahas). KumpuLan yang sama sebeLum ini meLakukan sekatan jaLan raya di Menteng, Jakarta bagi mencari rakyat MaLaysia daLam kempen ‘Sapu MaLaysia’.

WaLaubagaimanapun, poLis menasihatkan agar jangan panik & jangan membuat sebarang andaian negatif kerana Bendera hanya dianggotai oLeh sekumpuLan keciL rakyat yang bukan tentera. Berkemungkinan besar, mereka diupah oLeh pihak tertentu yang ingin meLihat konfLik Indo-Msia berLanjutan.

MaLaysia tetap tidak menghentikan bantuan ke Padang waLaupun pesawat C-130 Tentera Udara Diraja MaLaysia (TUDM) yang menghantar bantuan bencana gempa bumi dibaLing batu seLama beberapa hari sehingga keLmarin. Demikian juga Pasukan Mencari dan Menyelamat Malaysia (SMART) dan sukareLawan Lain dari MaLaysia yang masih bertungkus Lumus mencari mangsa yang tertimbus bagi meringankan beban rakyat Indonesia.

p/s: Beberapa tahun Lepas, saya masih ingat ada juga ura-ura Indo ingin menyerang Msia namun tidak mahu menyakiti Siti NurhaLiza (wth?!) sehinggakan Laut di Tawau penuh dengan kapaL-kapaL dari Indonesia. Agak getir tetapi tidak berLaku sebarang serangan.

3 comments:

IkanStim said...

bapak loser tak nak menyakiti siti .
hahaha
dorang ni jenis high ni. yg isap gam otak pusing

Ibrahim & Jihan said...

Bg jihan la,dorg yg suka cari nahas tu tak educated sebenarnya. Kenapa tak tuntut hak dorg atas tarian tu,lagu rasa sayang,nama2 jalan di m'sia ni dll, dari dulu ya? Kenapa New Zealand misalnya, tak tuntut hak yg sama sedangkan M'sia sendiri terang2 ada Kampung New Zealand?

Dorang nak serang M'sia sedangkan anak beranak suku sakat dorang majoritinya cari makan di negara kita. Kalo bukan kerana Msia ni 'terlalu' baik hati,mana mungkin dorang bulih jadi jutawan segera di sana. Ada saja alasan mau serang M'sia. Bantuan yg dihulur pula tak nak terima! Jual mahal konon..rasuah pula berleluasa, sana sini org minta duit..duit..duit..duit..Mcm mana nak maju?!

Mari BOIKOT INDONESIA! Ayuh! hahahaha..baru dorang tau siapa mereka tanpa Malaysia! HAHAhA(ketawa jahat ni)

naza said...

mereka sedar tak berapa Bilion US Benjamin Malaysia dah sumbang kpd economi mereka..siapa yang rebuild semula bandar Aceh sehingga menjadi Mini Puterajaya??..IJN tak pernah kah selamatkan Soeharto daripada Dsease jantungnya tahun 1997...apa nak jadi la Indonesia ni..daripada benci membenci sesama umat kan lebih baik kita bersatu..hehehe