Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Monday, January 18, 2010

Malaysia Airlines :: flymas.mobi

Selepas memperkenalkan tempahan tiket kapal terbang secara online, MAS memperkenalkan lagi satu produk baru iaitu tempahan tiket secara online menggunakan telefon bimbit di www.flymas.mobi. Aplikasi ini memudahkan kita untuk akses semua maklumat dalam satu skrin penuh tanpa perlu menggerakkan cursor ke kiri kanan kecuali untuk ke bawah & ke atas. Memang sangat mudah kalau dibandingkan dengan paparan web air asia di dalam telefon bimbit.

Saya telah menggunakan aplikasi ini untuk menempah tiket ke Kuala Lumpur pada 14 Januari yang lepas. Malangnya, saya telah teraniaya. Dengan hanya satu klik, dengan perbezaan masa sebanyak 2 saat, saya telah 'BERJAYA' menempah tiket untuk 3 orang dari KK-KL-KK sebanyak 2 TEMPAHAN! Bayangkan, 3 orang yang sama naik kapal terbang yang sama pada masa yang sama sebanyak 2 kali. Logik ka??!!

Directly, I called MAS at 03-78463000. Minta pembatalan & refund semula. Saya bercakap dengan Alma. Saya tanya apa prosedur seterusnya? Dia kata, dia dah batalkan satu tiket & proses refund akan mengambil masa selama 3 bulan sebab menggunakan kad kredit. Saya tanya lagi "itu saja? so, sekarang tunggu refund?" Dia kata ya. Sedapla hati saya mendengar. Tak jadi nak marah dengan aplikasi baru yang MAS perkenalkan.

Bila dah sampai ke KL, kami mengambil keputusan untuk menukar waktu pulang ke KK. Jadi, kami singgah ke pejabat MAS di KL. Sekadar untuk memastikan tiket yang saya tempah haritu dibatalkan, sekali lagi saya bertanya status tiket tersebut di kaunter. Dia kata memang dah dibatalkan.

Nadh: Macamana pulak dengan proses refund?
MAS: Kamu tiada pulak buat proses refund?
Nadh: ah? apa? saya telefon ke pejabat MAS dan dia kata proses refund akan mengambil masa 3 bulan.
MAS: kamu call number mana?
Nadh: tak ingat. tapi mula dengan 03-
MAS: kamu sepatutnya call ke talian bebas tol kami
Nadh: jadi? refund saya mcamana?
MAS: kamu sepatutnya datang ke pejabat MAS untuk pembatalan
Nadh: kenapa orang dalam telefon tu tak cakap apa2? kamu kan di bawah satu syarikat. sepatutnya tahu prosedur.

Dipendekkan cerita, proses refund dilakukan. Malang lagi.... tiket yang ada promosi tambang murah tak boleh refund. Tambah lebih malang, setiap seorang akan dikenakan caj RM100 untuk perkhidmatan refund tersebut. Rasa nak nangis ja dengar. Nasib baiklah saya ni orang yang tegar. Cis ptui~

Kesimpulannya, baik jangan guna flymas.mobi buat masa ni. Tunggu dia dah establish betul2 baru guna. Tak logik langsung dalam masa 2 saat datang 2 notification melalui SMS & 2 notification e-mail di yahoo. Logik ka dalam masa 2 saat saya boleh isi dokumen untuk 3 orang untuk 2 penerbangan yang sama? Damn!! Damn!!

blogger-emoticon.blogspot.com