Readers, please email for inquiries. I rarely respond through comments. Thank you: nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

Wednesday, February 17, 2010

Apa itu PUKONSA?

Atau nama panjangnya:
Pusat Pendaftaran Kontraktor-kontraktor Kerja, Bekalan dan Perkhidmatan Negeri Sabah

Apa perlunya PUKONSA?
Untuk masuk ke dalam tender Kerajaan Negeri Sabah, kena ada Lesen PUKONSA. Pekeliling ini dikeluarkan pada awal Januari 2010. Semua kontraktor, pembekal & pemberi perkhidmatan WAJIB ada Lesen ini.

Cemana nak dapatkan Lesen ni?
Lesen PUKONSA terbahagi kepada dua:
1) Lesen sebagai Kontraktor Bekalan & Perkhidmatan
2) Lesen sebagai Kontraktor Kerja

Untuk dapatkan Lesen sebagai Kontraktor Bekalan & Perkhidmatan,
kena beli borang warna kuning harga RM2
Untuk dapatkan Lesen sebagai Kontraktor Kerja,
kena beli borang warna biru harga RM2
+
Buku Kod Panduan RM3

Kat mana nak beli borang-borang ni?
Boleh beli kat:
Kementerian Kewangan
Tingkat 4, Blok A,
KM. 2.4, Jalan Tuaran,
Wisma Tun Fuad Stephens, Karamunsing,
88003 Kota Kinabalu.

Korang boleh tanya soalan selanjutnya pada staf mereka:
088-232491/232492


blogger-emoticon.blogspot.com
Disebabkan I tengah bz skrgni, proses untuk memperolehi lesen ni (which are more complicated) akan saya sambung tulis pada waktu renggang yang bakal tiba. Tapi bagi yang nak mohon Lesen ni, bolehlah beli borangnya terlebih dahulu.

21 comments:

Anonymous said...

xsilap saya borang utk kontraktor kerja warna putih

Nadhirah said...

tu borang lama kot. ni baru lagi ni. tahun 2010.

razlan said...

o0o0 tq2 atas info ni, dia ni macam lesen PMS juga ka? perlu aktif current acc dlm 3 bulan? tq.. bisuk mungkin baru p ambil borang hehe

Nadhirah said...

PMS lain lagi prosedurnya. kalau baru buka akaun, tak perlu pun current acc aktif dalam 3 bulan. direct modal pun takpa.

newborn said...

o0o0 ok.. terima kasih info2 ni :D

rk residence said...

berapa bulaan running acc utuk apy pukonsa?

rk residence said...

berapa bulan running account utk apply pukonsa?

Nadhirah said...

kalau baru setup company pun boleh apply. tiada masalah. maksudnya, tiada running acc pun takpa. asalkan ada acc under nama syarikat suda cukup.

Anonymous said...

slm, tanya sikit boleh...lesen kerja untuk kelas F sudah buka balik ka?

Nadhirah said...

saya tak pasti la. kena tanya di jabatan dorang. ada contact number sana kan. saya bukan pekerja sana.

setahu saya tutup untuk tempoh setahun kan

Anonymous said...

salam. mcm mana nak dapat cidb?

Anonymous said...

Hello...saya sdg dalam perancangan ingin buka company utk kontraktor..(mau sub projek). Jadi saya ada soalan.

1) apa lesen2 yg perlu saya ambil?
2) untk setiap lesen apa dokumen yg perlu disediakan?
3) apa syarat atau langkah utama utk ambil lesen kontraktor?

Nadhirah said...

Mau sub projek?
Apa kata bagi projek tu pada saya. seriously. email

nadhirah_sainuri@yahoo.co.uk

1) Pukonsa & PMS
2) BANYAK
3) sabar & rajin.

Anonymous said...

ada soalan lagi ni..saya sdh dapat trading lesen dri DBKK. So sblm saya apply pukonsa adakah saya mesti ada lesen CIDB dahulu atau boleh ambil pukonsa dahulu baru ambil CIDB?

PMS tu mesti ada kah utk kontraktor kerja? bagaimana klu CIDB dan Pukonsa sahaja?

Anonymous said...

helo..
sy mau buka perniagaan dn nk jdi kontraktor kelas F.
ada sesiapa blh gtau cara nya step by step dgn detail?

emel: aznin88@hotmail.com

Anonymous said...

Saya baru dapat Sijil Status Bumi. Apa perlu saya buat seterusnya?

Anonymous said...

assalamualaikum..
sy ada satu kemusykilan..berapa sbnrnya cost mengurus utk dptkn lesen pukonsa ni?coz ada kwn offer utk menguruskn dgn hrga RM3000.keliru.takut tertipu @ ada unsur rasuah dan riba.thanx.

Anonymous said...

salam sejahtera..

saya ada call di pejabat tu, dia ada sebut pasal kelas E & F, apakah perbezaan kelas E & F tu?

Terima Kasih :)

Anonymous said...

salam sy ingin ambik lesen pukonsa tapi adakah sy perlu ada lesen dr cidb untuk mmohon lesen pukonsa...tq

Lexus Nexus said...

company dr semenanjung, bolehke apply PUKONSA?

Arieon said...

Terima kasih atas info ini. Maklumat seperti ini sangat membantu individu yang ingin menceburi bidang perniagaan.